Hanna, 27: Groupon blåste mig på guldrosor

Hanna, 27, beställde två förgyllda rosor från Groupon som påstods vara äkta – men visade sig vara av plast.

– Det var så patetiskt, säger hon.

guldrosor

Samtidigt strömmar anmälningarna mot rabattsajterna in till Konsumentverket trots krafttag från myndigheten.

Hanna beställde de två rosorna från sajten Groupon som säger sig erbjuda rabatterbjudanden med upp till 90 procents rabatterade priser.

Rosorna uppgavs i annonsen vara äkta, doppade i 24 karats guld, och värda 824 kronor styck.

Men Groupon hade tidigare i år ett erbjudande och sålde två rosor för totalt 368 kronor.

– Jag tänkte ge bort dem till en vän och min mamma, säger Hanna, som bor i Skövde.

Gjutet i plast

Men när hon öppnade förpackningen insåg hon genast att rosorna inte var äkta. Bladen kändes som att de var gjorda av aluminium, enligt henne.

– Jag såg direkt att de var fejk. De två rosorna såg exakt likadana ut. Och på skaftet fanns en söm, som ett streck, som blir när man gjuter plast. Det såg så billigt ut att det fanns inte, säger Hanna.

På nätet upptäckte Hanna snarlika rosor på kinesiska e-handelssajter som Alibaba – för ett pris av en dollar per styck.

– Då insåg jag att jag fått saker till ett värde av två dollar som Groupon hävdar att är värda 1 700 kronor.

Men Hanna är bara en av många svenskar som känner sig lurade av rabattsajterna varje år. I Konsumentverkets register finns 43 anmälningar under 2014 mot de två största rabattsajterna, det multinationella bolaget Groupon och Schibsted-ägda Let’s Deal.

Många anmälningar

Det handlar om kunder som anmält företagen för vilseledande marknadsföring, oskäliga avtalsvillkor, vilseledande prisinformation, debiteringar för produkter man inte beställt samt bedrägeri.

2013 tog Konsumentverket initiativ till en branschöverenskommelse med de två utpekade företagen. Tillsammans bestämde man att det ska bli tydligt hur rabatten har beräknats och vad som ingår i erbjudandet.

Men trots det fortsätter anmälningarna att strömma in till Konsumentverket.

– Det finns fortfarande konsumenter som upplever problem. Därför överväger vi nu om vi ska ta en vidare diskussion om de här företagen. En annan möjlighet är att vi inleder ett ärende utifrån de inkomna anmälningarna, säger Niclas Ernebratt, jurist på Konsumentverket.

Hittade död ödla

För Hanna blir det inte fler beställningar från Groupon. I oktober 2014 beställde hon en bäddmadrass från företaget som visade sig ha en mumifierad ödla innanför varans omslagsplast vilket hon ersattes för av företaget.

– Jag förstår inte varför jag alltid råkar ut för det här när jag inte ens är en särskilt stor kund hos Groupon. Jag antar att det är för att det är bara skit som de säljer.

Hanna har varit i kontakt med Groupon och företaget vidhåller enligt henne att varan är äkta.

 Källa: http://www.aftonbladet.se/nyheter/article20274016.ab

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *