Telefon och TV dog av telias slarv

Nils-Olof Wadelius beställde fast telefon till nya sommarstugan. Då lyckades Telia slå av både telefon, tv och bredband – hemma i hans radhus!

– De ställer till med så mycket trassel för vanligt folk. Och ändå skickar de tjocka räkningar hela tiden som man ska betala.

Problemen började när Nils-Olof skulle beställa fast telefon till sin nya sommarstuga i Harkskär.

– När bekräftelsen kom hade de pådyvlat mig några plustjänster också, säger Nils-Olov.

Det var ingenting han hade önskat sig eller behövde, så han bad att få det ändrat till en bastjänst.

Här gick det fel igen. Telia måste ha blandat ihop hans adresser, och drog i stället in bastjänsten i hans radhus i Gävle.

Så från i fredags morse funkade ingenting där. Varken telefon, bredband eller tv. Så det blev inte TV-pucken för Nils-Olof i helgen, som han hade tänkt sig. Och inte fotboll eller formel 1 heller, trots att han betalar uppemot en tusenlapp i månaden för att kunna se sport. Nu klarade han sig ganska bra ändå.

– Men tänk om jag hade varit en äldre kvinna i norra Hälsingland och behövt trycka på ett trygghetslarm eller ringa sjukvården, vad hade hänt då?

Det som retar Nils-Olof mest är att ingen på Telia verkar vilja ta något ansvar för det som har skett.

– Jag har pratat med en massa olika människor men ingen kan göra något. ”Tidigast på torsdag”, har de bara sagt.

Då har det nästan gått en vecka.

– De vill inte erkänna att de har gjort fel utan försöker hela tiden lägga över ansvaret på mig. De bryr sig inte ens om att försöka ta reda på vad som har hänt.

Om jag var Telias VD, vad skulle du säga till mig då?

– Att ni måste omorganisera företaget. Att ni måste göra en analys kring vad som gått snett. Och att ni måste kunna presentera för kunden vad ni har gjort för åtgärder, för att det här inte ska kunna hända igen

Nils-Olovs fru Guntra Wadelius med hemtelefonen,
som är kopplad till bredbandet och därmed obrukbar.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *