När Anna-Stina Wermelin skulle köpa en ny gräsklippare erbjöds hon rabatt om hon bara blev medlem i JulaClub, Julas kundklubb. Men när hon fyllde i blanketten visade det sig omöjligt. – Då påpekade man att jag inte hade fyllt i någon e-postadress, men jag har ju ingen, säger hon besviket.
Anna-Stina Wermelin, 83 år, uppmärksammade en gräsklippare i ett annonsblad från Jula. Priset var bra och startades med hjälp av en enkel knapptryckning, vilket lockade eftersom hon inte känner att hon orkar dra igång en motor med det klassiska snöret.
– Så jag åkte dit och berättade vad jag ville ha. Säljaren var jättetrevlig och berättade också att om jag skaffade ett kundkort hos dem så kunde jag få ytterligare rabatt på gräsklipparen, säger hon.
Hon fyllde i sina uppgifter på blanketten och lämnade in den.
– Då påpekade man att jag inte hade fyllt i någon e-postadress, men jag har ju ingen. Jag har ingen dator eller bredband eller så, jag trodde det skulle gå bra ändå men det var tydligen helt omöjligt, säger hon.
Anna-Stina kontaktade Julas kundtjänst men fick samma besked där och hon känner sig lite diskriminerad.
– Det låter ju inte klokt. Det är ju inte alla som har internet eller e-post.
– När det är så här blir det ju att jag, som inte kan få kundrabatt, får betala fullt pris medan andra utnyttjar rabatten jag missar, säger hon.
Andra företag hon är kund hos informerar via mobiltelefonen, berättar hon.
– Jag tycker det borde räckt med personuppgifterna. Andra företag nöjer sig ju med det. Där får jag ett sms när det är rea eller om jag har rabatt på något.
– Ska jag köpa en dator och skaffa e-post bara för att få rabatt? Det tycker jag är en dålig affär.
Trots allt är hon glad över att det gick att kontakta kundtjänsten så smidigt.
– Det ska de ha en eloge för. Det är inte alla som bjuder in till kontakt på det sättet så det var ju i alla fall bra, avslutar Anna-Stina Wermelin.
VF sökte under måndagen både presskontakt och vd på Jula för kommentarer men utan att lyckas.