Andreas harv fastnar i vägbanan

Väghållaren Svevia lyser med sin frånvaro och boende i Vännäsbyn Gullsjö är förtvivlade – och förbannade.
Utan kontinuerligt underhåll har väg 624 förvandlats till ett smärre minfält av djupa gropar och gupp.
Att färdas här är rejält riskfyllt och besvärligt för alla slags fordon och dess förare.
I synnerhet för unge bonden Andreas Helgesson, som gör hundratals turer genom byn med sin traktor och tunga lass. VK fick en provtur, och gissa om det smällde i den ofjädrade traktorn och i ryggen när Andreas struntade i att dra ner farten. Vilken han förstås helst vill slippa.
– Jag har ringt Svevia två gånger och vädjat om att åtminstone komma och skrapa de 1,5 kilometer inne i byn som det handlar om. En gång fick jag svaret att om jag betalar skulle de komma och skrapa. Den andra gången fick jag beskedet att väg- hyveln fanns i Åmsele. Ibland har de varit här, men utan att ha med sig något nytt grus att fylla groparna med, säger en mycket kritisk Andreas Helgesson.

Ska räkna

– Jag är väldigt nyfiken på att få veta vad som egentligen står i upphandlingskontraktet med Svevia. Står där kanske att de inte ska skrapa hela vägen, eller göra så lite som möjligt?
– Lite provocerande och ironiskt har jag sagt att nästa gång väghållningen är ute för anbud ska jag lägga mig på allra lägsta nivå och köpa mig en ny traktor för pengarna i stället för att hyvla…
Som hårt satsande köttdjursbonde utnyttjar Andreas mark på flera håll inom Gullsjö. Det innebär, särskilt i vårtider, många och brådskande turer med traktor, gödselvagn eller harv. Sen ska höbalarna in.

”Harven fastnar”

– Det går inte att transportera någonting på den här vägen. Varken djur eller material, harven fastnar om traktorn kör ner i groparna. Personbilar går sönder, vid guppen ligger bildelar.
Grannarna Jan-Ola Wirth, Kjell Löfgren och Ingemar Helgesson nickar instämmande, och tillfogar att mobilteckningen är lika usel.
– Det här handlar om landsbygdens nedgradering. Många vägar här omkring ser likadana ut. Varför kan inte vi på landet få en liten del av kakan för vägunderhållet, undrar de.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *