Ny sopbil ger kunder merarbete

Maj-Britt Kristiansson har så länge hon kan minnas fått sitt trädgårdsavfall hämtat av Renhållningen Kristianstad. En tjänst hon har betalat extra för – och varit mycket nöjd med – fram tills juni i år. Då avslutade hon abonnemanget på grund av den nya sopbilen som ställer nya krav på kärlets placering.
– Det är så vansinnigt. Det funkade ju bra tills de skaffade den nya bilen. Varför skaffar de ett redskap som inte kommer åt överallt, säger Maj-Britt Kristiansson.
Maj-Britt Kristiansson bor på en liten återvändsgata i Fjälkinge och kärlet med trädgårdsavfall har alltid hämtats vid hennes tomtgräns. Men med den nya sopbilen gick inte det längre. Istället skulle kärlet ställas ut i rondellen på gatan.
– Ställer man ut kärlet på den plats de har anvisat mig så står det skymd bakom en häck och kommer man körande där så ser man det inte. Och sen så skyltar man med att man inte är hemma om man ska åka bort och måste ställa ut den ett par dagar innan.
Ingen töjbar arm
Den nya sopbilen togs i bruk i slutet av förra året och är, till skillnad från den gamla modellen, utrustad med en robotarm som lastar trädgårdsavfallet från sidan. Den gamla modellen krävde att förarna klev ur bilen och flyttade kärlen för hand för att sedan tömmas på baksidan. Den nya bilen ställer därför andra krav på kärlens placering,
Håkan Lindgren, tillförordnad driftsledare på Renhållningen Kristianstad, är medveten om att den nya bilen ställer till det för en del kunder.
– Det är några som har sagt upp abonnemanget men det är inte så mycket vi kan göra då det handlar om arbetsmiljön för våra anställda. Kärlen kan väga upp mot 150 kilo och enligt Arbetsmiljöverket får vi inte köra dem som vi har gjort tidigare, säger han.
Enligt Håkan Lindgren försöker de alltid komma tillrätta med problemen som kan uppstå med kärlens placering genom att nå en lösning tillsammans med kunden. Vilket brukar fungera.
– När jag ringde upp Maj-Britt så hade hon redan avslutat sitt abonnemang och var inte intresserad av hitta en lösning och då finns det inte mycket vi kan göra, säger han.
Missnöjd
Maj-Britt Kristiansson är däremot inte nöjd med hur Renhållning Kristianstad behandlar sina kunder.
– Jag tycker att det är diskriminering. Har man en sådan tjänst ska man kunna erbjuda den till alla kommunens invånare, säger hon.
Håkan Lindgren håller inte med om att det skulle vara fråga om diskriminering att de inte kan erbjuda tjänsten till alla.
– Vi erbjuder den till alla som lever upp till våra krav och Maj-Britt är välkommen tillbaka som kund om hon anpassar sig till dem.
Hur Maj-Britt Kristiansson ska bli av med sitt trädgårdsavfall vet hon inte.
– Nu samlar jag det på hög, och sen kanske jag får betala någon som kan komma och köra bort det.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *